Indhold er hentet
Indhold er hentet
Blogindlæg skrevet 23.03.2022
Det er en udbredt misforståelse, at innovation er et mål i sig selv, og at det primært er forbeholdt iværksættere og nyetablerede virksomheder. Intet kunne være mere forkert. Jo ældre din virksomhed er, jo mere skal du innovere! Og det er faktisk mere nødvendigt end nogensinde - Fremtidige strategiske mål bør løses med innovation.
Innovation er et værktøj, der skal løftes på tværs af organisationen - Dine fremtidige produkter bliver ikke bedre end virksomhedens evne til at tiltrække, fastholde og organisere dygtige medarbejdere.
Er din virksomheds S-kurve skredet i svinget?
Teknologiens udvikling har sat nye standarder for virksomheders strategiarbejde og omstillingsparathed. Verden flytter sig med hastige skridt, og spørgsmålet er, om jeres virksomhed og virksomhedens eksistensgrundlag flytter sig i samme tempo?
Min erfaring er, at virksomheder bredt set ikke har innovation øverst på dagsordenen, hverken i bestyrelseslokalerne eller på ledelsesgangene. Først når salget stagnerer eller er nedadgående, er der nogen, der råber: “Vi skal gøre noget nyt”.
Hvornår har I for eksempel senest udfordret jeres antagelser om virksomhedens værditilbud og jeres produkt/service? Husker I at holde jer opdaterede på jeres marked og på jeres kunders behov? Ved I, hvad morgendagen har brug for? Hvis I kan svare nej til mine sidste to spørgsmål, så er det på tide at prioritere anderledes - Det er nemlig for sent at innovere, når behovet for innovation er opstået.
Gør jer tjenesten at undersøge, hvor på S-kurven jeres produkter og services befinder sig lige nu.
Indhold er hentet
Innova ... hva’ for noget?
At innovere er at udfordre sine antagelser og virksomhedens begrænsende overbevisninger, og dette helst inden man oplever udfordringer.
Så er man iført innovationsbrillerne, så vil man kontinuerligt udfordre sine antagelse(r) ) og begrænsende overbevisninger som for eksempel 'transport koster ikke noget' og 'bæredygtighed, dét vil vores kunder ikke betale for.' Man vil undersøge om/hvor markedet har ændret sig, om der er kommet nye teknologier samt hvilke nye muligheder dette giver, og have fingeren på pulsen med nye Megatrends. Dernæst vil man teste den mest betydningsfulde antagelse eller begrænsende overbevisning.
Fire råd til at succesfuld innovation
Hvis I har innovation som en del af virksomhedens strategiske værktøjskasse, så er der fire ting, jeg vil foreslå, at I overvåger nøje:
1. Hvor på S-kurven befinder jeres produkt/service sig?
Allerede når I oplever toppen af væksten, skal I være i gang med at innovere - enten for at forlænge s-kurven med facelift/opgradering eller for at starte en ny s-kurve.
2. Hvad kommer nedenstående fem Megatrends til at betyde for dig og din virksomhed?
- Accelererende urbanisering
- Klimaforandringer og ressourceknaphed
- Demografiske skift
- Skift i global økonomisk magt
- Teknologiske gennembrud.
3. Hvad ændrer forandringsdrivere på dine markeder?
Det er interne eller eksterne kræfter, der skubber forandringen fremad og former organisationer, samfund og markeder. De vigtigste områder, hvorfra drivere dukker op, er ny teknologisk udvikling, regeringsreguleringer og konkurrence. For eksempel er en regeringsbeslutning om at støtte eller beskatte økonomisk aktivitet en stærk drivkraft, der kan forme en hel industri i et land.
4. Hvad betyder de nye trends for dig?
De har en genkendelig udviklingsvej, der understøttes af flere troværdige kilder. Det er en strøm af transformationer, der ikke let kan omdirigeres. Nogle af de mere fremtrædende eksempler er udviklingen af Internet of Things og bæredygtigt forbrug.
Det allervigtigste er, at I begynder at handle frem for at tænke tingene ihjel. Opfordringen herfra er derfor, at I skal se at komme i gang - tage de første skridt og begynde at gøre jer erfaringer. Måske ligefrem fejle, lære og forsøge igen.