Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Tænk ud over Danmarks grænser - når du går online med din virksomhed

Mange små og mellemstore virksomheder sælger varer eller services online fra egne hjemmesider. Vi kender det som e-handel, e-commerce eller internethandel, når vi sælger og/eller køber varer og ydelser online. Fleksibiliteten i tid og sted tiltaler mange kunder, og det kan skabe meromsætning for virksomheden. Men vil virksomheder nå et bredere publikum, forbedre effektiviteten og vækste, så er egen hjemmeside ikke svaret. Det er marketplaces derimod. Marketplaces kender mange af os allerede gennem Amazon, Ebay, Den Blå Avis, Coolshop, Alibaba, Zalando osv. Marketplaces eller på dansk: Online markedspladser er den oversete og oplagte mulighed til at sælge varer for danske virksomheder. Det er ikke kun for store, veletablerede virksomheder. Også små og mellemstore virksomheder, virksomheder med et smalt produktsortiment, og både for B2C og B2B kan med fordel se mod markedspladser.

Se billede i fuld størrelse

Indhold er hentet

Klare fordele ved markedspladser

Fælles for de forskellige markedspladser er, at de gør det meget nemmere for virksomheder at sælge produkter online. Her er nogle af fordelene ved markedspladser:

  • Den enkelte virksomhed øger sin synlighed. Markedspladser har allerede etableret trafik og eksponering, og dermed kan virksomheder nå ud til en bredere kundekreds

  • En markedsplads tager sig af mange administrative opgaver som er forbundet med at sælge online, det er f.eks. betalingstransaktioner, toldregler, kundeservice og levering, og som for den enkelte virksomhed kan fylde meget

  • Når en virksomhed er på en markedsplads, behøver den ikke at bruge penge på at opbygge egne platforme for e-handel og markedsføring, disse er allerede etableret

  • En virksomhed får hurtigt og nem adgang til nye kunder og markeder, som I ikke har haft adgang til tidligere, og når ud til et langt større antal kunder, end det er muligt ved fysiske butikker og egen hjemmeside

  • Ved at være til stede på en eller flere markedspladser øger virksomheden sin konkurrenceevne, fordi den drager fordel af det omdømme og den troværdighed, den enkelte marketplace har etableret

  • Markedspladser har ofte en lavere transaktionsomkostning end traditionelle salgskanaler pga. stordriftsfordele ved at behandle transaktioner for alle virksomheder, der er til stede på platformen

  • Markedspladser kan give virksomheden mulighed for at kommunikere direkte med kunden og få feedback fra kunden, dette kan hjælpe med at forbedre produkter og services

Samlet set er markedspladser en attraktiv mulighed for virksomheder, der ønsker at øge synligheden og nå ud til nye kunder og markeder, samtidig med at de reducerer deres omkostninger og forbedrer deres konkurrenceevne.

Og din virksomhed behøver ikke gå fra at have sit marked i Nordjylland eller Danmark til at sælge i hele Verden. Det er muligt at afgrænse, hvilke lande en virksomhed vil sælge til.  

Blogindlæg skrevet 17.03.2023 af