Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Planlægning af ejerskifte er nødvendigt for virksomhedens fremtid

Et ejerskifte kræver nøje forberedelser for at sikre bedst mulige vilkår for alle parter.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Inden for de næste fem år forventes 2.500 heltidslandbrug i Danmark at skulle gennemgå et ejerskifte. Derudover står ca. 39.000 ejere af små og mellemstore virksomheder over for et ejerskifte de næste 10 år. 

Ejerskifte er en afgørende milepæl. Det kan virke uoverskueligt, og følelsesmæssigt kan det være svært at give slip på sit livsværk. Måske derfor udskyder mange planlægningen og beslutningen og undervurderer den tid og de ressourcer, det kræves at sikre en succesfuld overgang. 

Uanset om en virksomhed skal overdrages til et familiemedlem, en betroet medarbejder eller en ekstern køber, skal dokumentationen være orden i. En mulig køber skal have et troværdigt billede af virksomheden, have indblik i økonomien - og gerne kunne se et vækstpotentiale.

For at undgå forhastede beslutninger og sikre de bedste forudsætninger for at overdrage virksomheden, råder jeg til at tage fat på ejerskifteprocessen i god tid. 

Et sted at starte kan være at gennemgå disse tre faser: Planlægning, salgsmodning og selve salget:   

Planlægning: Fundamentet for et godt ejerskifte

Ejerskifte er en lang forandringsproces, og derfor kan det få indflydelse på trivslen hos ejerlederen og medarbejdere. Derfor bør trivsel være centralt i hele processen. 

Mangel på planlægning kan betyde en lavere salgspris, eller i værste fald umuliggøre en handel. Derfor bør alle muligheder og udfordringer ved et salg eller et generationsskifte gennemgås i god tid. Sælges til en ekstern køber, kan der være personlige og familiemæssige spørgsmål, som skal afklares. Endelig kan et ejerskifte få betydning for din private økonomi, så få overblik over fremtidige indtægter og økonomiske behov, før processen sættes i gang.

Salgsmodning: Trim virksomheden før salget

For at opnå den bedste pris er det afgørende at dokumentere, at der er styr på virksomheden. Har du en sund, veldrevet virksomhed, og har den udviklingsmuligheder. Det er også vigtigt at gennemgå, hvilke skattemæssige forhold et salg får, ligesom der skal styr på, om lovgivningen overholdes. Og endelig skal virksomhedens værdi prisfastsættelse.

Selve salget: Når handlen skal lukkes

Når beslutningen om ejerskifte er truffet, skal der udarbejdelse af en række vigtige dokumenter som salgsmateriale, fortrolighedsaftaler, hensigtserklæringer og selve virksomhedsoverdragelsesaftalen. Derudover er det vigtigt at planlægge, hvordan og hvornår salget offentliggøres. Det er med til at skabe ro og sikre, at medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere får klare og ensartede meldinger fra både køber og sælger.

Gratis vejledning

Der er mange flere overvejelser, der kan indgå i et ejerskifte. Inden du går i gang med processen med et ejerskifte, kan du med fordel begynde ved at henvende dig til ét af landets seks regionale erhvervshuse. Vi er sat i verden af Folketinget til at yde gratis og uvildig vejledning til virksomheder.

Indhold er hentet

Skrevet af:

Lars Erik Jønsson, Adm. direktør hos Erhvervshus Nordjylland