Patentvoucher
Med et patent står du stærkt, når du skal beskytte din forretning. Det er dit bevis på, at du har retten til din idé. Patentvoucher giver dig tilskud til omkostninger forbundet med dit patentansøgningsforløb.
Indhold er hentet
Åbner for ansøgninger den 31. marts 2026 og den 22. september 2026.
Med en Patentvoucher i hånden har du mulighed for at få tilskud til blandt andet udgifter til en privat rådgiver, forundersøgelser eller det danske patentansøgningsgebyr.
Du kan søge om at få dækket 75% af omkostningerne og maksimalt få 75.000 kr. i tilskud pr. år. Det betyder, at du selv betaler 25% af omkostningerne.
For at søge Patentvoucher skal din virksomhed:
- Have max. 249 ansatte
- Have et dansk CVR-nummer
- Have en årlig omsætning på maksimalt 50 mio. EUR. Eller en samlet årlig balance på maksimalt 43 mio. EUR.
Indhold er hentet
Før du kan ansøge patentvoucher, skal du have foretaget et IP-tjek
Sådan kommer du i gang
- Book et IP-tjek
Indhold er hentet
Du skal kontakte dit regionale Erhvervshus og gennemføre et gratis IP-tjek af din virksomhed. IP-tjekket sikrer, at der er potentiale i din virksomhed.
Vær sikker på, at dit IP-certifikat er gyldigt, når du ansøger. IP-certifikatet er gyldigt i 12 måneder fra den dato det er udstedt.
Der er typisk mange forespørgsler på IP-tjeks op til en ny ansøgningsrunde. Det anbefales derfor at anmode om IP-tjekket hos dit regionale erhvervshus i god tid, så du når at blive klar til at ansøge.
Har du allerede gennemført et IP-tjek?
Så kan du få udstedt et certifikat af IP-konsulenten ved dit regionale Erhvervshus.
Hvis det er mere end tre måneder siden, at du gennemførte IP-tjekket, skal du være opmærksom på, at vi kan stille dig en række opfølgende spørgsmål om status på din opfindelse. - Send din ansøgning
Indhold er hentet
Du skal ansøge online. Det gør du ved at klikke på den blå boks "Gå til ansøgning" øverst til højre på denne side.
OBS! Du skal være logget ind på ansøgningsmodulet, før du kan aktivere knappen "Start ansøgning".
Først-til-mølle
Det anbefales, at du opretter en profil i god tid før ansøgningstidspunktet.
Patentvoucher udstedes efter et først til mølle princip. Din plads i køen afgøres af, hvor hurtigt du indsender din ansøgning efter runden åbner kl. 9.00.
Ved ansøgningsrunden i april 2025 er ansøgninger behandlet på en måde, der ikke til fulde lever op til først-til-mølle-princippet. Det skal vi hermed beklage og gøre opmærksom på, at der er mulighed for at ansøge på ny, når ordningen åbner den 30. september 2025 kl. 09:00.
Har du spørgsmål til ovenstående, kan du kontakte Erhvervshus Nordjylland, patentvoucher@ehnj.dk.
- Du modtager din Patentvoucher
Indhold er hentet
Hvis vi godkender din ansøgning, modtager du en Patentvoucher, som giver dig et tilskud på 75% af de afholdte omkostninger dog maksimalt op til 75.000 kr.
Voucheren dækker udgifter til ydelser, som er påbegyndt efter modtagelse af voucheren og godkendt markedsafsøgning.
Du kan disponere over den økonomiske del af din bevilling, når bevillingsdokumenterne er underskrevet, og du har markedsafsøgt og modtaget skriftlig godkendelse af dit valg af rådgiver fra Probase. Dette er en forudsætning for senere refusion.
Senest 12 måneder efter at du har modtaget voucheren, skal du have afholdt og betalt den sidste udgift samt anmodet om udbetaling.
Ordningen giver mulighed for løbende udbetaling af afholdte udgifter.
- Vælg din rådgiver
Indhold er hentet
Det er et krav i programmet, at dit valg af rådgiver skal markedsafsøges og godkendes, inden du starter samarbejdet med den valgte rådgiver op. Rådgiverdatabasen Probase sikrer, at den nødvendige og lovpåkrævede dokumentation er på plads i en markedsafsøgning af opgaver, som er støttet af offentlige midler.
Information om og adgang til Probase modtager du sammen med din Patentvoucher.
Det er muligt at indhente tilbud fra rådgivere, som ikke fremgår i Probase. Tilbuddene skal dog stadig evalueres, begrundes og godkendes. Der er intet krav om at vælge den billigste ydelse, men der skal sagligt redegøres for valget af rådgiver.
FAQ
Her kan du finde de oftest stillede spørgsmål og svarene herpå. Hvis der er spørgsmål, som du mangler svar på, så kontakt os endelig.
- Baggrund for Patentvoucher
Indhold er hentet
Hvad er Patentvoucher?
Patentvoucher er en tilskudsordning målrettet små og mellemstore virksomheder, og den giver tilskud til udgifter relateret til et patentansøgningsforløb. Formålet er at understøtte SMV’ers muligheder for at beskytte deres innovation og teknologi på det nationale marked og ikke mindst eksportmarkederne.
Patentvoucheren er en del af indsatsområdet ”Værdiskabelse med IP-rettigheder” under den nationale IP Handlingsplan for et stærkere innovativt Danmark.
Handlingsplanen for immaterielle rettigheder skal anspore til flere investeringer i forskning og udvikling samt få flere virksomheder til at beskytte deres innovation mod kopiering ved at bruge patent-, varemærke- og designrettigheder. Det sker for at styrke danske virksomheders konkurrenceevne i den stigende internationale konkurrence til gavn for fremtidens danske arbejdspladser, vækst og velfærd.
I 2025 ydes voucheren som de minimis-støtte under EU’s statsstøtteregler.
Hvor stor er puljen?
Der er på finansloven fra 2025 - 2028 afsat 20 mio. til puljen.
Kommende puljeåbninger
I 2025 kan du ansøge den 1. april og 30. september, begge dage i tidsrummet 09.00 - 14-00.
Hvis der bliver midler til rådighed i løbet af 2025-2028, for eksempel fordi en ansøger annullerer eller ikke udnytter sin voucher fuldt ud, har vi mulighed for at omfordele disse overskudsmidler og åbne for nye ansøgningsvinduer.
Du ansøger her.
- Hvor meget kan jeg få i tilskud?
Indhold er hentet
Vær opmærksom på, at moms ikke er støtteberettiget.
Hvordan fungerer medfinansiering?
Du skal medfinansiere med minimum 25%.
Hvis du har modtaget en voucher og har tilskudsberettigede udgifter for 100.000 kr., kan du få 75.000 kr. i tilskud til disse udgifter. Du skal selv sørge for finansiering for de sidste minimum 25.000 kr., som kaldes egenfinansieringen.
Har du har afholdt færre udgifter, end det du har ansøgt, bliver dit tilskud justeret i forhold til de faktiske afholdte udgifter. Har du udgifter for 17.000. kr. kan du få tilskud til 12.750 kr., mens du selv skal finansiere de 4.250 kr.
Dit tilskud kan blive reduceret
Da tilskuddet uddeles efter hvor lang tid det tager at udfylde og indsende ansøgningen (først til mølle) kan du risikere, at det ikke er muligt at tildele dig fuldt tilskud inden for den fastsatte ramme. I sådanne tilfælde reduceres voucheren. Det nøjagtige beløb som tilskuddet reduceres med, kender vi først, når vi har behandlet alle indkomne ansøgninger og udstedt vouchere.
- Hvilke udgifter dækker voucheren?
Indhold er hentet
Du kan bruge voucheren til udgifter forbundet med dit patentansøgningsforløb. Eksempelvis:
- Dialogsøgning
- Forundersøgelser (for eksempel freedom-to-operate og nyhedsundersøgelser)
- Patentrådgivning
- Udarbejdelse af patentansøgning
- Dansk patentansøgningsgebyr
Listen er ikke fuldstændig, men skal forstås således, at der kan gives tilskud til de udgifter, der vil være relevante for din virksomhed i forløbet fra indledende undersøgelser til der enten foreligger et udstedt patent, eller sagen er blevet henlagt. Udgifterne skal kunne relateres til et patentansøgningsforløb.
Med undtagelse af ansøgningsgebyret er de tilskudsberettigede udgifter ikke landespecifikke. Omhandler din rådgivning eksempelvis strategisk håndtering af din opfindelse eller udarbejdelse af en europæisk patentansøgning, støttes disse også.
I forhold til ansøgningsgebyr til myndigheder, gives der alene tilskud til gebyret til indlevering af danske patentansøgninger.
Hvad hvis jeg allerede er i gang?
Du kan få tilskud til udgifter, som du endnu ikke har afholdt. Det betyder, at du godt må have været igennem de indledende undersøgelser, og har du derefter brug for hjælp til at udarbejde en patentansøgning, kan du godt få tilskud til denne udgift, så længe du først går i gang, når du har modtaget voucheren.
Hvilke typer udgifter kan jeg ikke få tilskud til?
Du kan ikke få tilskud til udgifter som bygger på eksisterende patenter eller eksisterende patentansøgninger indleveret til relevant myndighed før virksomhedens modtagelse af patentvoucheren. Det vil sige, at hvis du allerede har indleveret en patentansøgning - en såkaldt prioritetsansøgning - til en myndighed, før du har modtaget voucheren, så kan du ikke få tilskud til videreførelse af denne.
Voucherne giver ikke tilskud til udarbejdelse af brugsmodelansøgninger.
Voucheren giver ikke tilskud til håndhævelse af rettigheder.
Voucheren giver ikke tilskud til design- eller varemærkeansøgninger.
Hvornår skal udgifterne være afholdt og betalt?
Din voucher er aktiv fra den dag, du modtager voucheren og 12 måneder frem. Det betyder, at udgifterne skal være afholdt og betalt senest 12 måneder efter at din voucher er udstedt.
En udgift betragtes som afholdt, når du har modtaget ydelsen - eksempelvis modtaget patentrådgivning eller gennemført en dialogsøgning.
Modtager du din voucher 29. november 2024, skal du senest 28. november 2025 have afholdt dine ydelser, betalt dem og anmodet om udbetaling.
Vær opmærksom på, at du først kan disponere over den økonomiske del af din bevilling, når de tilsendte bevillingsdokumenter er underskrevet, og du har markedsafsøgt og modtaget skriftlig godkendelse af dit valg af rådgiver fra Probase.
Har du selv afholdt patentrelaterede udgifter (modtaget ydelse og/eller betalt den) før 29. november 2024, ydes der ikke tilskud til disse. Der ydes heller ikke tilskud til udgifter betalt efter 28. november 2025.
Alle udgifter skal være afholdt af, faktureret direkte til, og betalt af modtageren af voucheren. Vi godkender derfor kun fakturaer, der er udstedt til og betalt af tilskudsmodtager. Vi godkender også kun faktura fra forhåndsgodkendte rådgivere.
- Hvordan foregår ansøgningsprocessen?
Indhold er hentet
Hvordan ansøger jeg?
Der ansøges online i et system, der hedder EasyPro. Du skal på forhånd oprette en personlig profil lige her. Så er du klar til at logge direkte på, når der åbnes for indsendelse af nye ansøgninger.
Download dokumentet "Sådan ansøger du om en patentvoucher". Så ved du, hvad du kan forvente. Du finder det her.
Hvornår kan jeg ansøge?
Der åbnes for ansøgninger den 1. april og 30. september, begge dage i tidsrummet 09.00 - 14.00.
Du ansøger her.
Hvornår kan jeg forvente svar på min ansøgning?
Vi tilstræber en sagsbehandlingstid på ca. 10 hverdage.
Først-til-mølle
Det anbefales, at du opretter en profil i god tid før ansøgningstidspunktet.
Patentvoucher udstedes efter et først til mølle princip. Din plads i køen afgøres af, hvor hurtigt du indsender din ansøgning efter runden åbner kl. 9.00.
- Hvad skal jeg have klar, inden jeg går i gang med at ansøge?
Indhold er hentet
Der ansøges online i et system, der hedder EasyPro, som du kan tilgå fra ”Gå til ansøgning”-knappen længere oppe på denne side. Du kan på forhånd oprette en personlig profil lige her. Så er du klar til at logge direkte på, når der åbnes for indsendelse af nye ansøgninger.
Udover en profil i EasyPro, vil nedenstående oplysninger og materialer være gode at have ved hånden, når du laver din ansøgning:
- CVR-nummer
- Certifikat på gennemført IP-tjek udstedt af dit regionale Erhvervshus (PDF)
- De minimis-støttede forløb, som din virksomhed har deltaget i de seneste tre regnskabsår (registreres ét ad gangen med navn, dato og støttebeløb)
- Budgettal 2022-2024 (omsætning, resultat før skat, egenkapital, antal ansatte, ejerforhold)
Download dokumentet "Sådan ansøger du om en patentvoucher". Så ved du, hvad du kan forvente. Du finder det her.
- Hvordan foregår et IP-tjek?
Indhold er hentet
For at søge om en voucher skal du først have gennemført et IP-tjek hos dit regionale Erhvervshus.
Samtalen har fokus på immaterielle rettigheder, og sammen med konsulenten afdækker du din virksomheds IP-aktiver og drøfter, hvordan virksomheden bedst kan bruge disse aktiver strategisk og kommercielt.Samtalen indeholder som minimum følgende konkrete elementer:
- En ikke-bindende vurdering af, om virksomheden har en opfindelse af teknisk karakter.
- En gennemgang af de forskellige metoder til at beskytte ny viden.
- Afdækning af hvilke overvejelser og/eller undersøgelser virksomheden har gjort for at undersøge, om opfindelsen er ny.
- Samtalen klæder din virksomhed på til den fremadrettede proces.
Certifikat
Som bevis på, at du har gennemført et IP-tjek udsteder Erhvervshuset et certifikat, hvor en kort beskrivelse af din opfindelse fremgår sammen med foreløbig patentklasse.
Hvor længe er mit certifikat gyldigt?
Dit certifikat er gyldigt fra udstedelsesdatoen og 12 måneder frem. Du skal være opmærksom på, at du kun han søge tilskud én gang til det enkelte certifikat.
Hvad hvis jeg allerede har gennemført et IP-tjek?
Har du allerede afholdt en samtale med fokus på immaterielle rettigheder, kan du få udstedt et certifikat hos det Erhvervshus, som har gennemført IP-tjekket.
Du skal være opmærksom på, at såfremt samtalen er afholdt mere end tre måneder før ansøgningsrunden åbner, kan konsulenten stille dig en række opfølgende spørgsmål om status på din opfindelse.
- Hvordan vælger jeg rådgiver / leverandør af ydelse?
Indhold er hentet
Du skal vælge rådgiver, når du har modtaget din voucher. Det er tilladt at du anvender flere leverandører undervejs i patentansøgningsforløbet, hvis du finder det nødvendigt.
Det er et krav, at dit rådgivervalg sker på markedsvilkår. Vi har gjort det nemt for dig: Du skal blot foretage dit valg på rådgiverdatabasen Probase, hvor dit valg også skal dokumenteres.
Det er kun godkendte rådgivere, som er optaget i Probase, der må udføre rådgivningsopgaver under Patentvoucheren. *
Du må gerne skifte rådgiver undervejs, måske får du behov for en anden/ny rådgiverkompetence. I det tilfælde skal du på ny vælge rådgiver via Probase.
Vi skal godkende og registrere dit valg af rådgiver, herefter kan vi godkende udgifter fra rådgiveren, når du anmoder om refusion.
Hvis du har brug for vejledning angående valg af rådgiver, kan du kontakte dit regionale Erhvervshus. Vi kan hjælpe dig med at identificere tre til fem relevante rådgivere ud fra dit behov. Efterfølgende skal du selv vurdere og vælge rådgiver via Probase.
På Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside findes også inspiration til, hvordan man vælger privat IP-rådgiver. Læs mere her.
Formelle retningslinjer angående anvendelse af rådgivere i Patentvoucheren
Du bør læse følgende retningslinjer inden du vælger din rådgiver:
- Probase giver dig et godt overblik over mulige rådgivere.
- Den anvendte rådgiver skal være godkendt og oprettet i Probase.
- Der må ikke være interessesammenfald mellem jeres virksomhed og den anvendte rådgiver - det vil sige direkte eller indirekte afhængighed i form af ejerskab, bestyrelse, familierelationer eller lignene.
- Det er tilladt at anvende flere rådgivere på samme tid eller skifte undervejs i dit forløb. Valg af rådgiver skal altid dokumenteres via Probase.
- Valg af rådgiver skal ske på markedsvilkår.
- Det er tilladt at anvende udenlandske rådgivere, så længe de lever op til samtlige krav i Patentvoucher.
*Hvis du finder en rådgiver, som du gerne vil benytte, men som ikke er registreret i rådgiverdatabasen, skal du bede rådgiveren om at ansøge om at blive oprettet i databasen og afvente godkendelse. Ønsker rådgiveren ikke at fremgå af rådgiverdatabasen, så skal du i stedet indhente minimum to skriftlige tilbud. I det tilfælde bedes du kontakte Erhvervshus Nordjylland, som uddyber proceduren for dig.
- Hvordan forløber udbetalingsprocessen i Patentvoucher?
Indhold er hentet
Hvornår modtager jeg min udbetaling?
Du kan løbende få udbetalt udgifter, som du har afholdt i forbindelse med voucheren. Så snart du har faktura og dokumentation for betaling af udgiften, kan du uploade en kopi til EasyPro og på den måde anmode om refusion.
Du får kun dækket udgifter afholdt til rådgivere, som er valgt og godkendt gennem Probase.
Din berettigede refusion behandles senest 10 arbejdsdage efter at vi har modtaget din anmodning.
Hvornår skal jeg senest have afholdt mine udgifter?
Senest 12 måneder efter du har modtaget din voucher, skal du have afholdt udgiften og anmodet om refusion.
Indhold er hentet
Skal du have it IP-tjek? Book et gratis møde med IP-konsulenten i dit regionale Erhvervshus
Vil du vide mere om Patentvoucher? Kontakt projektkoordinator:
Vil du vide mere om Patentvoucher? Kontakt projektkoordinator:
Indhold er hentet
For dig som er rådgiver
Krisehåndtering
Oplever du modgang i din virksomhed, og har du mistet overblikket?Er din omsætning dalende, og har du svært ved at se, hvordan du kan betale dine regninger?
Erhvervshus Sydjylland
Ræk ud til osStrategi & finansiering
Uanset om det drejer sig om bestyrelsesarbejde, ejerskifte eller forretningsstrategi, har vi mange års praktisk erfaring - og sammen med dig stiller vi skarpt på din forretning.
Erhvervshus Sydjylland
Tag næste skridtData og business intelligence
Find inspiration til at bruge virksomhedens data til at udvikle forretningen.
Virksomhedsguiden
Data og business intelligenceØkonomistyring
Optimer din virksomheds økonomi gennem effektiv styring og planlægning. Vi hjælper dig med at få kontrol over indtjening, omkostninger og likviditet.
Erhvervshus Sydjylland
Få overblikket tilbageInternationalisering og eksport
Har du brug for sparring og støtte til at komme ud på nye eksportmarkeder eller til at styrke din nuværende position? Hos Erhvervshus Sjælland får du gratis og uvildig sparring hos vores erfarne konsulenter. Desuden tilbyder vi en række forløb og tilskudsmuligheder for din virksomhed.
Erhvervshus Sjælland
InternationaliseringAnalyser og effekter
Hos Erhvervshus Fyns egen analysefunktion skaber vi dokumenteret viden om vores tilbud.
Erhvervshus Fyn
Læs mere vores analyser og effekterLedelse og organisation
Står du over for at udvide dit team? Kan du tiltrække og fastholde medarbejdere med de rigtige kompetencer, og forstår du at sætte de rette rammer og få produktive, motiverede og tilfredse medarbejdere?
Erhvervshus Sjælland
Se mere om ledelse og organisationØg dit salg
Et salg eksploderer sjældent fra den ene dag til den anden, men med en grundig forberedelse og målrettet tilgang har du taget de første afgørende skridt.
Virksomhedsguiden
Øg dit salgEksport
Er din virksomhed international? Eller vil I gerne blive det? Uanset hvor I er på rejsen, kan vi hjælpe jer på vej.
Erhvervshus Sydjylland
Tal med os om din eksportBli' leverandør til Forsvaret
Vi guider dig gennem de nødvendige trin og hjælper dig med at forstå de specifikke krav, der gælder for Forsvarets leverandører.
Erhvervshus Sydjylland
Det vil jegOnline salg
Styrk din markedsføring og dit salg gennem online aktiviteter, der retter sig mod danske eller udenlandske kunder.
Virksomhedsguiden
Online salgVis alle
(4281)
Indhold er hentet