Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Lenes modebutik i Skagen gik online: ”Det var ikke så svært, og nu har jeg 638 følgere
Nordjyllands detailhandel står i kø for at komme med i EU-projektet ”KOMPAS Nordjysk kompetenceløft”, der tilbyder jordnær viden om digital markedsføring og online-salg. Dansk Erhverv er begejstret: Omstillingen efter COVID-19 er i fuld gang, og KOMPAS-projektet rammer forretningernes behov.
Lene Hedegaard Jensen har via aktivitet på Facebook skaffet sig nye kunder, og hun har nye planer for mere digitalisering i sin modebutik i Skagen. Foto: Privat
Indhold er hentet
Mange måneders lukning af forretninger og virksomheder under COVID-19 har skabt en kolossal efterspørgsel på digitalisering og kompetenceudvikling i detailhandelen.
Det mærkes i det nye nordjyske socialfondsprojekt ”KOMPAS Nordjysk kompetenceløft”, som har fået en forrygende start. Foreløbig har projektet - på lidt over et halvt år - gjort 56 forretninger og virksomheder mere digitaliserede, og ledelse og medarbejdere har fået flere digitale kompetencer og ny viden om blandt andet sociale medier og webshops.
Et eksempel er Lena Hedegaard Jensen, der gennem et KOMPAS-forløb har fået hjælp til digitalisering og kompetenceudvikling i sin modebutik Intermezzo i Skagen.
Da COVID-19 lukkede os og mange andre, stod vi på en brændende platform. Vi havde masser af varer, men kunne ikke holde åbent, så vi måtte lynhurtigt lære at gøre tingene anderledes,” siger Lena Hedegaard Jensen.
Forretningen havde også før COVID-19 en Facebook-side, men Lene Hedegaard Jensen havde ikke brugt den så aktivt. Derfor ringede hun til ”KOMPAS Nordjysk Kompetenceløft” og aftalte et skræddersyet kompetenceforløb med forretningsudvikler Jens Elung Jensen: "Det handlede primært om basal viden og brug af fotos og video på Facebook og andre platforme. Lene havde skævet til de unges brug af internettet under pandemien, og selvom hun i starten havde været lidt tilbageholdende, valgte hun nu at gå helhjertet ind i at lære at lægge eksempler på sin kollektion op på Facebook, fortæller forretningsudvikler Jens Elung Jensen fra Erhvervshus Nordjylland, der står bag projektet."
Over 600 følgere på Facebook
I dag har Intermezzos Facebook-side over 600 følgere. Lena Hedegaard Jensen lægger næsten dagligt smagsprøver fra sin forretning op, og hun kan mærke, at det gør en forskel:
Kunderne har forandret vaner under COVID-19: Især vores kunder på over 50 er begyndt at følge med på Facebook, og jeg har fået en masse gode kunder gennem Facebook. Alle siger, at de unge handler meget på nettet, men de ældre er sandelig også kommet med på den vogn.
I Dansk Erhverv, som er aktiv partner i programmet, nikker sekretariatschef og politisk konsulent Nikolaj Klausen genkendende til eksemplet fra Skagen: "COVID-19-krisen var en øjenåbner for detailhandelen – og især for specialbutikkerne. Vi ser nu den udvikling, som allerede var i gang inden krisen, tage fart, og specialbutikkerne er for alvor kommet i gang med den teknologiske udvikling."
Han roser KOMPAS-programmet for at hjælpe detailhandelen med at få ”tingene gjort” – at virksomhederne faktisk får gjort sig nogle overvejelser om muligt kompetenceløft, får lavet en plan for det, og hvordan den skal eksekveres: "Forretningerne ved godt, at der skal omstilles, og de er i gang. De har brug for kompetenceudvikling – især grundlæggende viden om forskellige teknologier og processer omkring fysisk og online salg. Samtidig vil de gerne forstå, hvordan SoMe kan hjælpe dem med salget."
Mål: 154 virksomheder skal have kompetenceløft
I KOMPAS kan virksomhederne med op til 50 ansatte få kompetenceudvikling, der passer lige præcis til deres behov.
Pakke 2 er for virksomheder, der ønsker sammenhæng mellem kompetenceudvikling og virksomhedens eksisterende strategi. Her kan virksomhederne sende 4 til 6 ansatte.
Pakke 3 er en master class, hvor virksomheder tilbydes kompetenceudvikling med udgangspunkt i et specifikt emne. Forløbet rummer også sparring og netværk med andre virksomheder med lignende behov. I første omgang er der gennemført et forløb for restaurationsbranchen.
De første tilmeldinger til KOMPAS-projektet dumpede ind hos erhvervshuset i januar, og siden har over 50 virksomheder tilmeldt sig. Især pakke 1-forløbet er populært, og her er 36 virksomheder enten i gang med eller har afsluttet forløbet. 13 virksomheder er i gang eller har afsluttet pakke 2-forløbet, og 7 virksomheder fra restaurationsbranchen afsluttede master class 1 i juni.
Projektleder Henriette Bøttcher:
Programmet har vist sig at være utroligt populært, ikke mindst i detailhandelen, hvor vi har fået mange deltagere. Det er gået vildt hurtigt, siden vi åbnede programmet, og mange virksomheder er godt i gang med deres udviklingsforløb.
KOMPAS er bredt forankret i hele Nordjylland i samarbejde med de lokale erhvervskontorer og Dansk Erhverv. Der er yderligere 6 ansøgningsrunder i 2021, og målet er at få i alt 154 virksomheder gennem KOMPAS-forløbene, inden projektet slutter i december 2022.
I Skagen forbereder Lena Hedegaard Jensen nu sit næste digitale træk sammen med KOMPAS’ forretningsudvikler: I efteråret får hun koblet en betalingsmulighed på sin Facebook-side, og så skal en af hendes medarbejdere gennem et kompetenceløft i KOMPAS.
Og hun føler sig ikke længere udfordret af det digitale: "Det var ikke så svært at komme i gang med – jeg synes allerede, at jeg føler mig hjemme i det."
Mad Med Mest gik med grønne tanker, og fik hjælp til at indfri nogle af jeres grønne planer med SMV:Grøn
Se videocasen
Grotrian A/S udviklede nyt IoT-system i malkeanlæg med hjælp fra AAU
Gennem AddSmart fik Grotrian A/S hjælp af Aalborg Universitet til at udvikle et IOT-system i deres malkeanlæg. Dette har givet virksomheden helt nye muligheder for at opsamle og anvende data - både hvad angår servicering af deres kunder samt optimering af deres produktion.
Læs hele casen
Digitalt tiltag styrker produktionen hos BM Byggeindustri
I mere end 25 år har BM Byggeindustri i Hobro produceret moduler til byggeriet. Et mere strømlinet flow i produktionen, gennem innovative løsninger, har taget dem et vigtigt skridt videre, og dermed gjort virksomheden mere effektiv.
Læs hele casen
Strategisk fokus giver ventilationsfirma eftertragtede ordrer
At træde skridtet ud af en travl hverdag og vende blikket mod strategi og udvikling, var nyt for ledelsen i Urban’s Vent-Teknik. Men betalte sig, det nye fokus kunne aflæses på bundlinjen.
Læs hele casen
Generationsskifte satte skub i udviklingen hos Hotel Viking
I forbindelse med generationskifte så Hotel Viking behovet for at udvikle forretningen. For at kunne det skulle organisationen ligeså udvikles, og der blev sat ind på rekruttering af mennesker med stærk teoretisk baggrund. Resultatet blev John, der som ansvarlig for salg og marketing satte systematik på måden de anvender data til at blive drivende for alle beslutninger.
Læs hele casen
BECHH fik afgørende sparring inden køb af robot
Inden virksomheden BECHH investerede i en svejserobot, valgte indehaver Karsten Bech Hansen at deltage i en erfagruppe gennem innovationshubben AddSmart. Her fik han værdifuld adgang til andre produktionsvirksomheders erfaringer med svejserobotter.
Læs hele casen
Potentiale i genbrug: Niels’ virksomhed skaber fremtidens forretning i den grønne omstilling
Den cirkulære design- og byggevirksomhed Næste fra Midtsjælland fik hjælp fra det REACT-EU-støttede Virksomhedsprogrammet til at gå fra håndværksvirksomhed til industriproduktion. Næste forventer at tredoble omsætningen i 2022 og ser store kommercielle muligheder i genbrugte byggematerialer.
Læs hele casen
Succesfuld dansk offshore-spiller skruer op for bæredygtigheden i værdikæderne
Efter at have deltaget i en række virksomhedsprogrammer med vejledning fra flere Erhvervshuse, har ProCon Wind Energy A/S med hovedkontor i Aalborg meldt sig under fanerne til Erhvervshusenes sparringstilbud Bæredygtige Værdikæder, der kører i 2023-24. Forventningen hos ProCon er, at forløbet vil understøtte virksomhedens håndtering af kommende lov- og kundekrav – og bidrage til at konsolidere ProCons førerposition på bæredygtighedsområdet i sin branche.
Læs hele casen
Corona-benspænd har givet FunCenter i Aalborg succes med mobilt escape room koncept til teambuilding
Med hjælp fra Omstillingspuljen, Erhvervshus Nordjylland og BusinessAalborg har FunCenter i Aalborg udviklet et mobilt escape room til teambuilding på arbejdspladser. Konceptet der startede som en nødløsning under Corona er blevet en etableret succes og udgør i dag tæt på halvdelen af virksomhedens omsætning.
Læs hele casen
Spænd hjelmen! REDO - Neurosystems i raketfart mod smertehjælp
I samarbejde med Aalborg Universitet har den nordjyske med-tech startup REDO - Neurosystems udviklet software, der gør det muligt at træne hjerneaktiviteten, så patienter med kroniske smerter kan reducere og lindre smerter uden brug af medicin - alene ved tankens kraft.
Læs hele casen
Jenny så fremtiden for sit hotel i populært EU-projekt
Den kriseramte hotel- og restaurantbranche har fået sit eget forløb i det nordjyske EU-projekt ”KOMPAS Nordjysk kompetenceløft”. Her fandt Skovsgård Hotel i Nordjylland nøglen til sin fremtid.
Jenny så fremtiden for sit hotel i populært EU-projekt