Indhold er hentet
ESG kan være nøglen til eksportmarkeder
Zoomindlæg af adm. direktør, Lars Erik Jønsson
Indhold er hentet
Dokumentation for bæredygtighed (ESG) er for små og mellemstore virksomheder gået fra et være ”nice to have” til at være ”need to have”. Også når det kommer til at gøre sig attraktiv på eksportmarkederne.
Både i ind- og udland kræver store virksomheder oftere dokumentation fra deres underleverandører om alt fra CO2-udledning til sikkerhed på arbejdspladsen.
Dokumentationen kan for mange små og mellemstore virksomheder virke som en byrde. Og jeg ville lyve, hvis jeg påstod, at det ikke kræver et stykke arbejde at håndtere sådanne krav. Men det er en kortsigtet tankegang kun at se på arbejdsbyrden og tidsforbruget. Virkeligheden er, at en solid ESG-strategi kan være med til at åbne døre til eksportmarkeder, premium markeder og tiltrække investorer.
Dertil kommer muligheden for at skille sig ud og styrke sit brand. Derfor: Når arbejdet med at få styr på dokumentationen er på plads, har små og mellemstore virksomheder et solidt grundlag for at udvikle virksomhederne og bruge dokumentationen som en konkurrencefordel i både ind- og udland.
Eksportmarkeder stiller krav til ESG
Vi ser det allerede i Danmark, men mange udenlandske virksomheder stiller også krav til ESG-dokumentation, og det kan være en konkurrencefordel at tage bestik af, hvilke præferencer forbrugerne i det enkelte land har. I Tyskland går forbrugerne typisk meget op i bæredygtigt landbrug og dyrevelfærd. Forbrugerne i Sverige prioriterer social lighed og fair arbejdsforhold meget højt. Og i Norge er der et meget stærkt fokus på beskyttelse af naturressourcer og biodiversitet.
ESG er nødvendigvis ikke en 'one size fits all'-løsning. De konkrete målepunkter i ESG skal give mening for den enkelte virksomhed. Alligevel kan virksomheder, der eksporterer eller overvejer at eksportere, med fordel tilpasse deres dokumentation til det eller de markeder, de satser på, uden at gå på kompromis med de bæredygtige initiativer, der er meningsfulde for virksomheden selv.
Mange små og mellemstore virksomheder behøver sikkert ikke at starte fra nul, når de skal i gang. Typisk har mange allerede taget hul på bæredygtige initiativer, som kan være udgangspunkt for en egentligt ESG-strategi. Derfor mener vi i Erhvervshus Nordjylland, at små og mellemstore virksomheder med fordel kan starte med at se på eksisterende retningslinjer for CO2-udledning, miljøbeskyttelse og arbejdsvilkår og derefter få dem dokumenteret og gøre dem til en del af deres ESG-strategi.
Der er ingen smutvej, men ESG er med til at sikre ansvarlig drift af virksomheder, og vil i mange tilfælde være ”license to operate” fremover – både nationalt og internationalt.