Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

En nøgle til nye markeder

Du kan gøre din ESG-indsats til et aktivt værktøj til at opbygge troværdighed og relationer i udlandet.

Indhold er hentet

Du kan gøre din ESG-indsats til et aktivt værktøj til at opbygge troværdighed og relationer i udlandet. 

ESG-dokumentation om miljø, klima, sociale forhold, ledelse og virksomhedsadfærd er ikke blot et ekstra krav til virksomheder fra EU og den danske stat. 

Det er en anledning til at blive klogere på egen virksomhed, og til at tage stilling til, hvordan virksomheden skal udvikle sig de kommende år. Under arbejdet med ESG vil en virksomhed typisk skulle tage stilling til: Om der er styr på processer, om der skal gøre noget anderledes og smartere i forhold til miljø og vores medmennesker. Om der er risici eller tendenser, der kan inspirere udviklingen af virksomheden?  

Svarene på de mange spørgsmål er en vej til at skabe ekstra værdi, opbygge tillid og åbne nye døre – også til udlandet, hvor bæredygtighed ofte er en forventning og derfor en forudsætning for succes.  

Kunder, samarbejdspartnere og investorer i ind- og udland forventer i stigende grad, at virksomheder ikke kun fokuserer på profit, men også tager ansvar for deres påvirkning på miljø og samfund.  

Derfor er det en god ide at sikre, hvordan din virksomheds bæredygtige indsatser kan tilpasses et eventuelt nyt marked. 

Det kan I gøre ved at:

Opbygge tillid hos kunderne

Indhold er hentet

Fremhæv din ESG-indsats i markedsføringsmaterialer og salgsmøder. Det skaber tillid, og differentierer dig fra konkurrenterne, især på markeder med høje krav til ansvarlighed

Tiltrække investorer med fokus på ESG

Indhold er hentet

En stærk ESG-profil gør din virksomhed mere attraktiv for internationale investorer, der ofte prioriterer langsigtet bæredygtighed

Styrke dit brand globalt

Indhold er hentet

Når du kommunikerer dine ESG-resultater internationalt, viser du, at din virksomhed er en ansvarlig aktør, og det tiltrækker positiv opmærksomhed fra medier og brancheorganisationer

Skabe stærke partnerskaber

Indhold er hentet

En stærk ESG-profil kan være afgørende, når du søger samarbejdspartnere i udlandet. Mange globale virksomheder vægter ESG højt, når de vælger leverandører og partnere

Indhold er hentet

Hvad skal du fremhæve i de forskellige lande?

De enkelte lande har nødvendigvis ikke de samme prioriteringer i forhold til krav og forventninger i ESG-indsatsen. Derfor er her et par eksempler på, hvordan ESG-indsatsen kan tilpasses forskellige lande:

  • Norge: Har fokus på beskyttelse af naturressourcer og biodiversitet. Norge har typisk modstand mod produkter som palmeolie, der forbindes med skovrydning
  • Sverige: Har fokus på social lighed, kønsbalance og fair arbejdsforhold. Her forventes virksomheder at have klare politikker for social ansvarlighed
  • Tyskland: Har fokus på bæredygtigt landbrug og ressourceforvaltning, især i fødevareindustrien. Dyrevelfærd og miljøbeskyttelse står også højt på dagsordenen
  • Italien: Har stor vægt på transparens og anti-korruption. For italienske samarbejdspartnere er dokumentation af virksomhedens integritet og åbenhed vigtig
  • Danmark: Har primært fokus på vedvarende energi og grøn omstilling. Danske forbrugere og myndigheder forventer, at virksomheder aktivt reducerer deres CO2-aftryk

ESG er fremtidens måde at drive forretning på både nationalt og internationalt. En langsigtet bæredygtig tilgang kan være nøglen til vækst, nye markedsmuligheder og en mere ansvarlig virksomhed. 

Indhold er hentet