Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Bølgekraft-selskab klædt på til investorjagt

Crestwing i Frederikshavn har udviklet et nyt og banebrydende bølgekraftanlæg, der kan blive en vigtig brik i fremtidens grønne energiforsyning. Nu gælder det om at finde de rigtige partnere, og for at blive bedre til at præsentere virksomheden skarpt og præcist valgte Crestwing at blive en del af Vilje til Vækst-programmet.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Ved en kaj i Frederikshavn flyder der en usædvanlig, gul konstruktion. Den er cirka 30 meter lang og består af to stålpontoner, der er hængslet sammen på midten. Når anlægget bugseres ud på åbent hav, vil bølgerne få pontonerne til at vippe i forhold til hinanden. Det sætter en trykstang mellem dem i bevægelse, som driver en generator, der producerer klimavenlig strøm.

Gennem 14 måneder er anlægget blevet testet på åbent hav ud for Frederikshavn, og konklusionen er klar: Konceptet fungerer – rigtig godt endda. Beregninger udført af NIRAS A/S viser, at Crestwings anlæg kan producere strøm til samme eller lavere pris end havvindmøller.

Fra maskinrum til løvens hule

Teknisk set ligger vejen til Crestwings første bølgeenergi-park nu åben. Næste skridt er at finde de rette partnere og investorer. Men én ting er at være dygtig til teknisk udvikling – noget andet er at marchere ind på de bonede gulve og give pengestærke forretningsfolk en god forklaring på, hvorfor de bør smide millioner efter bølgeenergi. Den udfordring har Crestwings direktør Ruth Bloom tæt inde på livet:

– Det er ikke nok kun at snakke teknik, hvis vi skal videre til kommerciel produktion. Vi skal også kunne præsentere vores business case på en overbevisende måde – og for godt et år siden manglende vi den kompetence. Det var årsagen til, vi kom med i Vilje til Vækst.

Ruth Bloom, direktør, Crestwing

Indhold er hentet

Godt begyndt er halvt fuldendt

I tæt samarbejde med Erhvervshus Nord i Frederikshavn og Erhvervshus Nordjylland gik Crestwing i gang med at forberede sin ansøgning til et kompetenceløft under Vilje til Vækst. Indlæringskurven var stejl, men Ruth Bloom blev mødt med al den hjælp, hun og Crestwing havde brug for.

– EU-midler er "tunge penge" at få adgang til for mindre iværksættere som os. Man skal vide meget om, hvordan man formulerer sine behov og griber ansøgningsprocessen an. Det gjorde vi ikke, og derfor var det virkelig rart, at både vores lokale erhvervskontor og Erhvervshus Nordjylland var enormt hjælpsomme og koordinerede deres fælles indsats tæt. Vi lavede flere fejl, som hurtigt blev rettet til. Uden deres hjælp var vi ganske enkelt ikke kommet i mål med ansøgningen og det videre forløb med de private rådgivere, vi valgte at køre kompetenceløftet med, siger Ruth Bloom.

Klar til at indtage verden

I kraft af de mange praktiske øvelser og workshops, som projektet førte Crestwing igennem, blev der sat nye ord og tanker på virksomhedens forretningsudvikling og måde at præsentere sig på. Undervejs blev det hele afprøvet i rigtige samtaler med potentielle partnere, og for hvert skridt i processen blev Crestwings forretningskommunikation stadigt skarpere. Ruth Bloom ser det som en stor og vigtig rejse – en uddannelse i effektiv markedsføring.

– Vi har lært helt utrolig meget. Hvad er vores value proposition? Hvordan ser konkurrencelandskabet ud – og hvad er vores særlige styrkeposition? Hvilke forretningsstrategiske valg er bedst for Crestwing på længere sigt? Hvad har potentielle investorer især brug for at vide? Alt det og meget mere har vi fundet svarene på. Det har været hårdt arbejde, men vi har virkelig flyttet os, og vi er nu langt bedre rustet end for et år siden, siger Ruth Bloom, der allerede har brugt de nye kompetencer og præsentationsteknikker til at vække opmærksomhed hos DanBan – Danish Business Angles, som tæller over 300 medlemmer.

Også fra Erhvervshus Nordjyllands side er der begejstring over Crestwings udvikling:

– Det bedste ved Vilje til Vækst-programmet er, at det er meget fleksibelt og kan tilpasses vidt forskellige behov. Da virksomhederne selv er med til at vælge den rette balance mellem rådgivning og kompetenceløft, 

de hver især få dækket deres unikke behov. Crestwing havde både brug for at vide mere om, hvad man skal kommunikere til potentielle investorer, men også hvordan man gør det – så det blev deres forløb blev skræddersyet til, siger Eva Thornberg, projektleder på Vilje til Vækst.

Yderligere information om Crestwings unikke bølgekraftanlæg findes på www.crestwing.dkÅbner link i ny fane