Forretningsudvikling eller forretningsmodeludvikling?

Jeg tror aldrig, jeg har mødt en virksomhedsleder, der ikke tænkte i udvikling. Det har kun været et spørgsmål om, hvilket sæt briller vedkommende har betragtet verden med.

Casper Gerner Mikkelsen, forretningsudvikler, Erhvervshus Nordjylland

Blogindlæg skrevet 08.12.2020 af Casper Gerner Mikkelsen


I Erhvervshus Nordjylland arbejder vi med forretningsudvikling af nordjyske virksomheder. Jeg selv har titel af ”forretningsudvikler” sammen med godt et dusin af mine kolleger. Jeg har sådan set arbejdet med salg og forretningsudvikling i det meste af min professionelle tilværelse, men de to begreber er efterhånden så godt mudret sammen, at sælgere i dag rekrutteres som ”business developers”, til stor fortrydelse for de ”rigtige” business developers rundt om i erhvervslandskabet. Og selvfølgelig er der en forskel, men som en underviser i strategi på mit cand.merc.-studie for længst sagde: ”Al forretning er udvikling” – hvilket man ved eftertanke kan have svært ved at være uenig i. Så når vi i dag adresserer forretningsudvikling over for virksomhedsledelser, så kan det rent praktisk dække over hvad som helst!

For mange forretningsudvikleres vedkommende betragtes verden gennem et Business Model Canvass (BMC) – en model og et værktøj udviklet af Osterwalder & Pigneur med 10 år på bagen. Lige så grov en forsimpling af virkeligheden den repræsenterer, lige så effektfuld og anvendelig er den. Både til at designe, justere og formidle de essentielle byggeblokke i enhver forretning, og med værdiskabelsen for kunden som den centrale byggeblok. BMC har på mange måder ensrettet det sprog, vi har omkring forretningsudvikling, men de største landvindinger er dog, at uanset hvor stærk en markedsposition du har, eller hvilke teknologiske forspring du har patenteret, så er værditilbuddet til kunden det, du skal have mest styr på.

Åben flere veje til til værdiskabelse

business model canvas

Med BMC som forretningsudviklerens universalværktøj, bliver forretningsudvikling til forretningsmodeludvikling. Forretningsudvikleren er nødt til at stille de kritiske, strategiske, og grundlæggende spørgsmål, før det giver mening at adressere ”almindelig” forretningsudvikling. Lidt trættende for den virksomhedsleder, der bare gerne vil have et projekt ud over rampen, men omvendt meget appellerende for den virksomhedsleder, der oplever et faldende afkast, eller som ser nye opbrud i branchen i form af f.eks. nye partnerskaber.

Det snedige ved BMC er, at det lægger op til en kreativ proces, hvor der er flere veje til målet om værdiskabelse. Derefter, eller rent faktiske sideløbende, bør man iværksætte de gængse analytiske værktøjer i forhold til validering af kundegrundlag, konkurrenter, finansielle beregninger, go-to-market strategi osv., og ende ud med en forretningsplan, der kan eksekveres på, men det er kanvasset, der udfordrer vores grundlæggende antagelser om forretningen, hvis vi vel at mærke bruger det, som tiltænkt.

Brug forretningsmodellen som strategisk værktøj

Når du afspiller videoen vil udbyderen sætte cookies på din computer. Læs mere om cookies

Erhvervshus Nordjylland og AAU Business School satte i efteråret 2020 med en webinarrække fokus på, hvordan virksomheder kan arbejde med forretningsmodeludvikling. På baggrund af forskningsgruppens studier samt casemateriale, fik deltagerne ud over en teoretisk forståelsesramme også meget praktiske eksempler på, hvordan virksomheder arbejder med både at skabe, justere, konfigurere og revolutionere deres forretningsmodeller. Du kan gense et par af webinarerne samt downloade anbefalingen til, hvordan man arbejder med skalérbarhed i forretningsmodeller.

Har du brug hjælp til forretningsmodeludvikling?

Casper Gerner Mikkelsen

Casper Gerner Mikkelsen

Se fuld profil

Sidst opdateret: 17.12.2020